Demesmaeker beschouwt een onafhankelijk controleagentschap als een belangrijk element om een nieuwe Dieselgate te vermijden: “Zonder controle, toezicht en handhaving zijn zelfs de strengste normen papieren tijgers. Een sterker markttoezicht is essentieel, net als onafhankelijkheid en transparantie. In deze specifieke context had zo'n agentschap de beste garanties geboden om politieke beïnvloeding uit te sluiten. Voor het spoorwegverkeer, de zee- en de luchtvaart zijn er overigens al EU-agentschappen. Bovendien was het niet de bedoeling dit te financieren met belastinggeld, maar wel met bijdragen vanuit de sector."
Vertragingsmanoeuvres stoppen
Anderzijds is Demesmaeker wel tevreden dat het eindrapport erg kritisch is voor alle betrokkenen: “Geen lessen trekken uit Dieselgate zou simpelweg onaanvaardbaar zijn. Het zou bovendien de groene geloofwaardigheid van de EU verder ondermijnen. Het is dan ook onbegrijpelijk en onaanvaardbaar dat sommige lidstaten en ook de automobielsector zelfs nu nog op de rem blijven staan. Hun vertragingsmanoeuvres moeten stoppen. De bescherming van volksgezondheid en milieu is immers een gedeelde maatschappelijke verantwoordelijkheid”, besluit Demesmaeker.